auning-jagt.dk

 

Opdateret sidst 13.09.2014

 

Beretning fra 75.års generalforsamling 2014

 

 

Siden sidste generalforsamling er der sket mangt og meget i foreningen – ikke mindst vores 75-års jubilæum i marts måned.

I bestyrelsen startede vi en lidt omtumlet tilværelse, idet Alan Lund, som blev valgt ind sidste år, efter kort tid valgte at trække sig – heldigvis var Preben Birkmann straks villig til at træde ind som suppleant.

Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med jer – Vil gerne rose jer alle og sige tak for den store indsats i året der er gået – synes vi har haft et fantastisk godt samarbejde !

Som ny bestyrelse får man jo programmet for det næste år nogenlunde serveret – idet der allerede er planlagt jagter og andre aktiviteter – dog var der lige en detalje, idet foreningen jo fyldte 75 år i 2014 – hvorfor det var en af de opgaver vi straks måtte tage fat på at planlægge.

Tak til jer der deltog i denne opgave – og også stor tak til alle jer andre, der har bidraget til jubilæet med historier, viden om foreningen, billeder og indslag til temaet ”AJ gennem tiderne”.

Da jeg ikke kan nævne alle med navn i denne beretning, vil jeg nøjes med at sige en stor tak til alle jer der bidrager i foreningen med stort og småt – det er det, der kendetegner en aktiv og attraktiv forening, at der er medlemmer der er aktive – uden jer – ville foreningen gå i stå.

Tak til alle jer der stiller op til bankospil hver onsdag næsten hele året rundt – Tak til jer der er frivillige hjælpere eller instruktører på flugtskydningscentret – for de mange timer og arbejde på skydebanen – den utrættelige indsats i forbindelse med jagttegnskursisterne, som mange af jer yder – tak til jer der i forbindelse med jagter har hjulpet til – og ikke mindst tak til jer der hjælper omkring arrangementet ”jægerliv” på Gl. Estrup

Vi har i AJ i år bidraget med tilskud til uddannelsen af nye flugtskydnings-instruktører – idet vi mener det er vigtigt at vi i foreningen uddanner vores egne instruktører. Endvidere har vi bidraget til uddannelse af ny riffelinstruktør – så at vi også indenfor dette felt kan trække på egne instruktører.

JKF

I JKF samarbejde er Henrik Jakobsen fortsat repræsentant for AJ – hvilket vi er meget glade for - så tak for det.

Hvad angår jagt på kommunale arealer er der nu skrevet kontrakt med Norddjurs kommune vedr. arealet i Nørrekær, en kontrakt med AJ og Allingåbro Jagtforening i fællesskab, denne er gældende fra 2015. Der vil i alt være 8 jagter fordelt med 3 jagter til hver forening og 2 fællesjagter. Det er udelukkende jagt til flyvende vildt – 1½ time før solnedgang samt 1½ efter solnedgang.

DJ

Ved DJ's kredsmød i Sabro blev der b.la. stemt om genindførelse af ”medlemsnyt” i jæger – hvilket resulterede i, at vi igen kan få nyheder med i bladet. Desuden kan alle aktiviteter også ses på jægerforbundets hjemmeside under distrikt 3, norddjurs kommune.

Ved det ekstraordinære repræsentantskabsmødet i DJ omkring valg af beliggenhed til ”jagtens hus” – deltog jeg – som bekendt besluttede flertallet, at DJ fremover skal ligge på Kalø – det bliver spændende at følge udviklingen, og se hvad det bringer med sig.

Hele bestyrelsen deltog ved årets ordinære repræsentantskabsmøde i DJ. Her blev det b.la. Besluttet, at JKF skal have nyt navn – så fremover kommer JKF derfor til at hedde ”Danmarks Jægerforbund, Norddjurs kommune” for vores vedkommende – og det skal vi nok lige vænne os til.

Medlemmer

I forbindelse med at DJ blev stiftet i 91-92 gik oplysninger om medlemmernes indmeldelses år tabt, det betyder, at rigtig mange medlemmer, står som værende meldt ind i 1991-92. Vi ville rigtig gerne kunne fejre de af vores medlemmer, der har været med i mange år – og har derfor skrevet til disse, for at høre, hvornår de var meldt ind – nogle var som angivet indmeldt i 1992 – nogle få har været medlem i 50 år eller mere, nogle 40 år osv., men det viste sig også, at nogle af vores medlemmer står til at være meldt ind i 93, og i virkeligheden skulle der have stået 1973 – så det er ikke helt så enkelt endda.

Vi kan med denne metode derfor nemt overse eller ”glemme” nogen, hvorfor vi har valgt, at vi ikke uddeler års-nåle fra DJ, om end det bestemt ville være rart at kunne sige ”tillykke” og tak for de mange års trofasthed i foreningen – og indføre det at takke trofaste medlemmer på årets generalforsamlinger fremover – men desværre synes vi ikke det er gangbart, idet det så ville kræve, at vi skrev til alle – og selv førte et medlemskartotek ajour.

Dog skal her nævnes nogle af de tilbagemeldinger vi fik - Nicolaj Brødsted, er alders præsident i foreningen ifølge det oplyste, har været medlem i hele 52 år, Keld Holm i 50, Lars Andersen i 48 år, Arne Wittrup i 45 år, Fritz Jensen i 42 år, Preben Hansen, John Jensen og Lars Meilvang i 39 år , osv. dernedefter – men så er det vi tænker – har vi overset nogen – ikke fået spurgt?

Fællesjagter/aktiviteter i øvrigt i 2013/14

I alt 8 jagter var på programmet i 2013 - 2 jagter i Hevring, en jagt i Tjerrild, Havjagt ved Flemming Kempel, en jagt i Albøge – to Nyjægerjagter, en i Ørsted og en i Gjesing, foruden en fasanjagt i Gjesing – i alt ca. 100 pladser til vores jægere blev udbudt.

Fugleskydningen i januar blev flyttet til en lørdag og samtidigt prøvede vi at tilføje et ekstra pif til aftenen, hvor vi kunne teste vores evner til wee-skydning – ganske sjovt – men om det var pga. flytningen til en lørdag, eller om tiden er kommet til at prøve noget nyt kan man kun gisne om...

Trofæaftenen blev i år suppleret med et foredrag fra Matswani jagtrejser – et ganske fint tiltag. Ca. 50 deltog i aftenen.

Vildtaftenen blev om allerede omtalt i år erstattet af vores 75-års jubilæum – med afholdelse af reception d. 25. marts i hallen. Et fantastisk arrangement med omkring 120 gæster. Jens Bjørn Andersen, vores hovedbestyrelses repræsentant i Kreds 3 holdt en tale og havde mange hilsner fra jægerforbundets formand - der lykønskede os med jubilæet og sendte gode ønsker fremover - der var roser til Auning Jagtforening for det gode arbejde vi gjorde i jagtens tjeneste.

2 tidligere formænd Leif Jepsen og Tage Madsen holdt tale, det samme gjorde Henrik Rudfelt, Formand for JKF og Vivild jagtforening, hvor han ønskede os tillykke med dagen – og selvfølgelig holdt undertegnede en tale, hvor temaet var Auning Jagtforenings hovedtræk og virke gennem årene.

Foreningen blev stiftet d. 5. april 1939 med kun 14 deltagere – og i dag ligger medlemstallet på omkring 380. I øvrigt deltog tidligere formænd for AJ gennem 39 år samt medlemmer, der har været med siden 60'erne i foreningen – også dette var med til at gøre dagen mindeværdig. De mange gaver vi modtog i forbindelse med jubliæet valgte vi at udlodde i foreningen - 167 lodder blev solgt – endnu mangler stadig 2 præmier at finde sin ejermænd/kvinder..

Rågeregulering igen i år stor tilslutning til dette tiltag.

 

 

 

Desværre måtte vi stoppe reguleringen pga. en ulyksagelig hændelse under et arrangement med børnehaven, hvor en Auning borger fik et

 

 

projektil-nedfald i hovedet – og dette på trods af, at alle regler blev overholdt! - Hændelsen har naturligvis givet stof til eftertanke – og vi håber

 

 

Det er nu afgjort, at 2 af salonriflerne er frikendt, de har dog heller ikke kunnet bevise, at projektilet stammer fra den 3. salonriffel, som var

 

 

involveret, men omvendt afviser de heller ikke, at det kan stamme fra denne – hvorfor politiet har rejst sigtelse mod skytten efter en § om

 

 

”manglende kuglefang”.

 

 

Vi har derfor involveret DJ i sagen, og deres jurister kigger på sagen, såfremt der bliver behov for assistance.


 

 

Bukketræf

 

 

Som sædvanlig blev der afholdt bukketræf på gl. Estrup d. 16. maj – I år mødte ca. 100 gæster. Gl. Estrup havde valgt at indbyde til rundvisning i

 

 

 

jagtens tegn – tak til Flemming for din indsats her også.

 


Jagttegnsundervisning har endnu engang været en succes, 38 deltog i undervisningen med de nye skærpede krav til jagtprøven – 35 bestod – et flot resultat – idet nogle dog sprang fra undervejs.

Krageudstopningskursus ved Verner Frandsen – som viste sig både at være en fantastisk god fortæller – og dygtig til sit håndarbejde - på bare

2 aftener lykkedes det deltagerne i kurset, at få kreeret en rimelig flot krage – vi håber at gentage succes til foråret igen.

Allingåbro Riffelbanen 1. maj – 25 mand/kvinder mødtes på riffelbanen i Allingåbro til indskydning af rifler samt skydning til bukkemærke - og

konkurrence skydning. Vores nye riffelinstruktør i Auning Jagtforening Jan Nygaard stod sammen med Henrik Jakobsen for afvikling af skydningen,

så denne foregik korrekt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Erik Rasmussen varetog skydning til bukkemærke - og et enkelt guldmærke blev det til – AJ sørgede for sponsorgaver til konkurrence skydning –

hvilken disciplin der dog ikke var tilslutning til – så de gaver vi havde med til denne dag – indgik som ekstra præmier i forårs lodtrækningen.

Jagthornskursus lykkedes det os endelig igen at få gang i. Det foregik hos os i Øster Alling – vi var i alt 6 deltagere – hvor vi fik undervisning af

 

 

Helena, som har spillet trompet fra hun var 8 år – og kunne give os en god start på jagthornsspillet.

 

 

Vi fortsætter her i efteråret med jagthornsundervisning i Auning regi - og håber - vi med tiden, kan opbygge en solid jagthornsgruppe i AJ.


 

Foreningsaften på NFC d. 27.06. blev som vanligt en hyggelig dag – med masser af skydning – flotte præmier og god mad.

 

 

På foreningsaftenen blev der udtrukket vindere i lodtrækningen, hvor de ekstra præmier indgik.

 

 

Hovedgevinsten og 4. præmien er dog ikke afhentet – hvorfor vi i dag trækker lod blandt de tilstedeværende her på generalforsamlingen.


 

Jagtudvalg

 

 

 

Til planlægningen af dette års jagtsæson blev nedsat et ”jagtudvalg” bestående af Erik Rasmussen, Brian Adamsen og fra bestyrelsen Mads

 

 

Madsen og Preben Birkmann - Synes I har fået stablet et meget spændende og flot program på benene – ca. 145 pladser bliver til i år.

 

Tilmelding er ikke efter først til mølle-princippet, i perioden 12-22 september melder I bare ind på jagterne – hvorefter jagtudvalget trækker lod,

 

 

såfremt jagterne er overtegnede.

 

 

Der bliver mailet til alle, der har meldt til jagterne efterfølgende.


 

Kommende arrangementer

 

 

 

Ad øvrige arrangementer der er på banen har planlægger vi et Veterinærkursus, et førstehjælpskursus – samt foredragsaftener.

 

 

Vildtaften til foråret planlægges som et kursus i madlavning, hvor deltagerne i kurset tilbereder aftenens retter.


 

Håber i tager godt imod tilbuddene.


Gitte



Vedtægter for Auning Jagtforening

 

§ 1          Navn og hjemsted.
1.1          Foreningens er Auning Jagtforening, herefter AJ.
1.2          Foreningens hjemsted er Norddjurs kommune.

§ 2          Forholdet til Danmarks Jægerforbund.
2.1          Foreningen er tilsluttet Danmarks Jægerforbund, herefter DJ, hvis vedtægter er

               bindende for foreningen og går forud for disse vedtægter.
2.2          DJ hæfter ikke for foreningens forpligtelser.

§ 3          Formål og opgave.
3.1          Foreningens formål er at samle alle jægere indenfor foreningens område, og

               fremme disses interesser i tilslutning til DJ’s formål.
3.2          Foreningen har flugtskydning i programmet, og har tilknytning til Norddjurs

               Flugtskydningscenter – NFC.

 

§ 4          Optagelse.
4.1          Foreningen kan som medlemmer optage enhver uberygtet person.

§ 5          Ophør.
5.1          Udmeldelse af foreningen skal ske med mindst én måneds skriftlig varsel til

               udgangen af december.
5.2          Foreningen kan slette et medlem, som er i restance med kontingent, efter

               nærmere af bestyrelsen fastsatte regler.
5.3          Generalforsamlingen kan ekskludere et medlem i overensstemmelse med

               DJ’s vedtægter § 36 – 41. Eksklusionen skal således for at få endelig gyldighed

               godkendes af DJ’s hovedbestyrelse.
5.4          Medlemskabets ophør medfører ikke et krav på andel i foreningens formue.

 

§ 6          Kontingent og hæftelse.

6.1           Medlemmerne betaler et af generalforsamlingen fastsat årligt kontingent.

6.2           Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om kontingentreduktion for familie-,

               junior-, senior- og ekstraordinære medlemmer, og i øvrigt træffe nærmere

               bestemmelse om forfaldsdato mv.

6.3           Medlemmerne hæfter ikke for foreningens forpligtelser.

 

§ 7          Ordinær generalforsamling

7.1           Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle foreningens anliggender. 

7.2           Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i september måned. Forslag,

               der ønskes optaget på dagsordenen, skal være bestyrelsesformanden i hænde

               senest 10 dage før generalforsamlingens afholdelse.

7.3           Indkaldelse af den ordinære generalforsamling med angivelse af dagsordenen

               og indkomne forslag skal ske i DJ’s medlemsblad eller ved skriftlig indkaldelse til

               medlemmerne med mindst 14 dages varsel.

7.4           Dagsordenen skal omfatte følgende punkter:

               1. Valg af dirigent

                    - valg af stemmetællere
                2. Aflæggelse af beretning om foreningens virke siden sidste ordinære generalforsamling

                    - Beretning fra banko

                         - Nye medlemmer
                3. Fremlæggelse af det reviderede årsregnskab til godkendelse
                4. Indkomne forslag
                5. Fastlæggelse af kontingent
                6. Valg af formand eller kasserer
                7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
                8. Valg af suppleanter
                9. Valg af 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter

               10. Beretning fra flugtskydningsudvalget

               11. Valg af medlemmer til flugtskydningsudvalget

                     - herunder hjælpertilmelding

               12. Beretning fra udvalg

                    - jagtudvalg

               13. Valg af medlemmer til udvalg

               14. Evt.


 

§ 8           Ekstraordinær generalforsamling

8.1           Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det

                påkrævet, eller når mindst 2 / 3 medlemmer skriftligt over for bestyrelsen begærer 

                dette med angivelse af, hvilke sager, der ønskes behandlet. Efter at skriftlig

                begæring er fremsat over for bestyrelsen, skal bestyrelsen lade afholde ekstraordinær generalforsamling senest 3 uger herefter. Indkaldelse til ekstraordinær general-

               forsamling med angivelse af dagsordenen skal ske skriftligt til medlemmerne med

               mindst 1 uges varsel.


§ 9           Afstemninger.
9.1           Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.

9.2           Hvert medlem har én stemme.

9.3           Afstemninger sker skriftligt, hvis dirigenten bestemmer dette, eller hvis mindst 1/3 medlemmer begærer skriftlig afstemning.

9.4           Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

9.5           Beslutninger vedtages ved simpel absolut flertalsstemmer, medmindre andet fremgår

                af disse vedtægter.

9.6           Ændringer af disse vedtægter kan alene vedtages, når mindst 2 / 3 af samtlige tilstedeværende medlemmer stemmer for ved en ordinær generalforsamling, Endvidere skal de ændrede vedtægter godkendes af DJ forud for ordinær generalforsamling.

 

§ 10         Bestyrelse

10.1         Bestyrelsen, der vælges af og blandt medlemmerne, har den overordnede ledelse af foreningen.

10.2         Bestyrelsen består af 5 medlemmer.

10.3         Valgperioden er 2 år. Genvalg kan finde sted.

10.4         Formand og kasserer vælges af generalforsamlingen.

10.5         Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand og en sekretær.

10.6         Bestyrelsen afholder møde efter behov, når formanden, eller 2 af de 5 øvrige bestyrelsesmedlemmer, begærer dette.

10.7         Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

10.8         Hvert medlem af bestyrelsen har én stemme.

10.9         Beslutninger vedtages ved simpel absolut stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær næstformandens, stemme afgørende.

 

11.0         Tegningsret

11.1         Foreningen tegnes af bestyrelsen i foreningen eller af formanden, henholdsvis næstformanden, i forening med et andet bestyrelsesmedlem.

11.2         Meddelelse af fuldmagt til foreningens løbende dispositioner kan gives til kassereren.

 

§ 12         Formue og regnskabsår.

12.1         Foreningens formue skal anbringes i anerkendte pengeinstitutter eller sikre værdi-

                papirer.

12.2         Regnskabsåret går fra 1/9 – 31/8.

 

§ 13         Revision.

13.1         De 2 revisorer, der vælges af og blandt medlemmerne, jfr. Punkt 7, reviderer

                regnskabet og påtegner dette. Revisorerne har endvidere til opgave løbende at

                påse, at foreningen administreres hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med

                de fastsatte retningslinier.

13.2         Revisorerne kan foretage uanmeldt kasseeftersyn.

13.3         Medlemmer af bestyrelsen kan ikke vælges til revisor.

 

§ 14         Sammenslutning.

14.1         Generalforsamlingen kan med mindst 2 / 3 af samtlige tilstedeværende medlemmers stemmer vedtage, at foreningen sammenlægges med andre lokalforeninger under

                DJ, således at foreningens aktiver og passiver overtages af den fortsættende fælles  forening.

 

§ 15         Opløsning.

15.1         Generalforsamlingen kan med mindst 3 / 4 af samtlige tilstedeværende medlemmers stemmer på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, der afholdes med mindst

                én og højest 2 måneders mellemrum, vedtage, at foreningen opløses.

15.2         Foreningens eventuelle formue skal, efter at alle forpligtigelser er opfyldt, forvaltes

                af DJ i indtil 5 år. Stiftes en ny lokalforening under DJ i foreningens område inden for femårsperioden, overføres den forvaltede formue til den nye forening. I modsat fald tilfalder formuen efter femårsperiodens udløb DJ, som skal anvende den til natur-bevarende formål.

 

§ 16         Ikrafttræden.

16.1         Disse vedtægter, der er godkendt af DJ, vedtages og  træder i kraft ved den ordinære generalforsamling den 11. september 2007.